Retailseminar høsten 2016

Litt i underkant av 80 personer hadde samlet seg på Continental i morgentimene denne novemberonsdagen for å høre siste nytt på retailfronten. Det er tredje gang Akershus Eiendom arrangerer retailseminaret, og interessen blant tilhørerne var upåklagelig. Foredragsholderne denne gangen var Ragnar Eggen, Remi N. Olsen, Tjard Martinus and Florence Graham-Dixon, de to sistnevnte fra JLL.

Ragnar åpnet seminaret med å gi en innføring i vårt siste analyseprosjekt innen retail, nemlig footfall-analyser av de viktigste handelsområdene i Oslo. Akershus Eiendom har gjennomført footfall analyser i ett år nå og har til sammen utført 3.000 målinger på mer enn 30 utvalgte punkter. Interessant var det å merke seg at sesongsvingningene er mindre enn man kanskje skulle tro. Det er for eksempel ikke grunnlag for å si at juleshoppingen ikke gir større trafikk av fotgjengere enn det er ellers i året.

Tjard Martinus fra JLL gav en god presentasjon av det internasjonale retail markedet. Han holdt frem at premium segmentet vil holde seg strekt, mens det vil komme et press nedover på leie på de lavere segmenter.

Seminaret hadde denne gangen et særlig fokus på food & beverage (F&B) segmentet, og etter å ha gitt en generell statusoppdatering om det norske retailmarkedet ga Remi tilhørerne en nærmere innføring i F&B markedet. Det har skjedd et oppsving i restaurantmarkedet i Oslo de siste årene, det merkes særlig ved at «skurkene» nå i større grad forsvinner og seriøse, profesjonelle aktører har tatt over. Et tydelig tegn på dette er at antallet restauranter i Oslo som nevnes i Michellin-guiden har økt. Oslo har fått sin første trestjernes restaurant og sett ett kraftig oppsving i antall kniv-og-gaffel restauranter.

Retail Flo

Florence Graham-Dixon fra JLL London ga en interessant presentasjon av trender innen F&B. Hun trakk frem 5 megatrender.

  • Deliver-ution
    Dette handler om at forbrukerne stadig forventer et høyere bekvemmelighetsnivå.
  • Trash is cash
    Det som er søppel for noen er gull for andre. Vi ser eksempelvis restaurantkonsepter som utnytter f. eks. delvis, eller utelukkende benytter seg av varer som er gått ut på dato, eller nærmer seg denne datoen.
  • Real estate re-cycling
    Det finnes I økende grad et marked for pop-up konsepter som benytter lokaler som tidligere ble ansett som lite hensiktsmessige
  • Hyper connectivity
    Forbrukerne forventer at “alt” skal være tilgjengelig på nett.
  • Extravagently expensive
    Luksus selger og blir stadig mer populært.
, , , , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *